IBM Institute for Business Value we współpracy z Oxford Economics, przeprowadził wywiady z 3000 dyrektorów generalnych z prawie 50 krajów i 26 branż. Następnie przeprowadzono dodatkowo wnikliwe rozmowy z 24 wybranymi prezesami reprezentującymi 11 branż z 11 krajów. Badania i wywiady miały pokazać sposób myślenia, tematy i wyzwania, z którymi borykają się teraz czołowi liderzy w nowej rzeczywistości związanej z pandemią koronawirusa.

Nie zdarzyło się do tej pory tak, aby zaszła konieczność zreorganizowania życia całej Planety, jednak pandemia pokazała, że wcale nie mamy świata pod ścisłą kontrolą i wiele zmian jest koniecznych. W marcu 2020 roku rozpoczął się bardzo trudny okres dla firm i rządów – czas globalnej kwarantanny, społecznego dystansu i wielkich ograniczeń. Przyszłość zaczęła przybierać ciemne barwy i mnożyć zagrożenia, ale z drugiej strony pozwoliła dostrzec również nowe możliwości.

Postawiono sobie najważniejsze w tym momencie pytanie, co od teraz będzie liczyć się dla klientów, pracowników i inwestorów? Dyrektorzy generalni, z którymi przeprowadzono wywiady przemawiali niemal jednym głosem i podkreślali, że teraz należy skupić się na najmocniejszych stronach działalności przedsiębiorstwa oraz tym, co je wyróżnia i zapewnia największą wartość. Dotyczyć by to miało zarówno produktów i usług zewnętrznych, jak i tych wewnątrz firmy.

Raport podzielony został na 3 rozdziały, które kolejno omawiają zagadnienia związane z nowymi priorytetami dla współczesnych firm, atutami, które zapewniły przedsiębiorstwom przetrwanie w trudnym okresie oraz na czym skupiły się firmy, które najlepiej radziły sobie w rzeczywistości pandemicznej. Zapraszamy do lektury – poniżej, a o tym jak radzą sobie polskie przedsiębiorstwa będzie można posłuchać podczas wirtualnej konferencji Cloud and AI Forum by IBM już 17 marca br, od 10:00 – zapraszamy do rejestracji.

I. Podstawowe priorytety w organizacji przedsiębiorstwa

Po rewolucji, którą przyniósł 2020 rok, prezesi zdecydowanie podkreślają wagę sprawności organizacyjnej. Jako najważniejszą cechę liderów uznają zdolność do szybkiego reagowania na zaistniałą sytuację i dostosowywania się do warunków, jednocześnie bez utraty jakości działania. Dla 56 proc. CEO w ciągu najbliższych 2-3 lat liczyć się będzie elastyczność.

Nie jest zaskoczeniem, że dla 3000 ankietowanych prezesów najważniejszą zewnętrzną siłą, która będzie miała wpływ na ich przedsiębiorstwa w ciągu najbliższych kilku lat jest technologia. Według CEO to właśnie cyfrowa dojrzałość przedsiębiorstwa przekłada się na wyniki finansowe firmy. Rezultaty przeprowadzonego badania na podium plasują takie technologie jak IoT (Internet rzeczy), przetwarzanie danych w chmurze oraz sztuczną inteligencję.

Dyrektorzy generalni zostali poproszeni o wskazanie, którzy z pozostałych członków kadry kierowniczej będą odgrywać kluczową rolę dla ich organizacji w ciągu najbliższych 2-3 lat. Wybór padł na szefów zarządzających obszarami technicznymi (Chief Information Officers [CIO] i Chief Technology Officers [CTO]), a ich wartość oceniono dwukrotnie wyżej niż przykładowo dyrektorów marketingu.

 

II. Pięć czynników, które wyróżniają Outperformers

Mianem „Outperformers” określono tych właścicieli firm, które radzą sobie lepiej na rynku.

Na podstawie badania i przeprowadzonych rozmów wyodrębniono 5 obszarów w organizacji przedsiębiorstwa, które charakteryzują najlepszych graczy na rynku:

  • Najważniejsze jest przywództwo. Badanie pokazało, że bardziej elastyczne struktury (które są mniej biurokratyczne) odnoszą sukces, a osoby, które mają poczucie celu i misji osiągają lepsze wyniki.
  • Technologia, czyli coś więcej niż narzędzie. Bardzo istotna okazała się dojrzałość technologiczna, która gwarantuje wydajność pracy. Organizacje, które zainwestowały w przetwarzanie danych w chmurze lub sztuczną inteligencję, radziły sobie lepiej niż inne firmy podczas okoliczności związanych z pandemią, która wybuchła w 2020 roku.
  • „Hybrydowi” pracownicy. Nie ma wątpliwości, że praca zdalna będzie stałym elementem hybrydowego modelu pracy. Zmieni to kulturę organizacyjną i będzie wymagała nowego podejścia do zarządzania. Około 50 proc. dyrektorów generalnych, którzy wzięli udział w badaniu podkreśla, że praca zdalna będzie w najbliższym czasie wyzwaniem.
  • Dyrektorzy generalni spodziewają się mniejszej liczby partnerstw, ale o wyższym znaczeniu strategicznym. Wychodzą z założenia, że po co robić wszystko samemu, skoro można podjąć współpracę z kimś, kto realizuje dane zadania znacznie lepiej, i razem otwierać nowe możliwości?
  • Cyberbezpieczeństwo. Analiza wywiadów z CEO 3000 firm pokazała, że dyrektorzy zarządzający najlepiej prosperującymi organizacjami przykładają większą wagę do ochrony przed cyberzagrożeniami i ujawnieniem danych. Zdają sobie sprawę, że zaufanie stało się walutą ekosystemów biznesowych.

III. Azymut na klienta, produkt, a może na operacje?

Stosując analizę segmentacyjną opartą na danych, IBV wytypował trzy naturalne grupy, które wyodrębniły się na podstawie odpowiedzi 3000 respondentów: skoncentrowane na kliencie (ok. 50 proc.), zorientowane na produkt (30 proc.) albo na operacje (20 proc.). Udało się wysnuć pewne wnioski na temat różnic w działaniu między najlepiej a gorzej radzącymi sobie firmami.

Z analizy możemy się dowiedzieć m.in., że to, co jest ważne dla jednego kierunku, niekoniecznie takim jest dla innego. Badanie pokazało, że nie można skupiać się wyłącznie na jednym z tych trzech segmentów, zaniedbując jednocześnie pozostałe. Tak firmy działały dawniej, ale współcześnie nie ma miejsca na taki model w znaczących organizacjach. Liderzy firm przekonują, że należy wziąć każdy z tych 3 segmentów pod uwagę, ale jeden z nich traktować priorytetowo.

Ustalenia raportu kończą się przewodnikiem, który wskazuje, w jaki sposób można wykorzystać zawarte w nim ustalenia w pracy swojej organizacji.

Stagnacja i powielanie utartych schematów to droga donikąd. Aby zagwarantować przetrwanie i prosperowanie na szybko zmieniającym się rynku, firmy poniekąd zmuszone są do nieustannych zmian. Co w przyszłości będzie się liczyć dla klientów, pracowników firm i inwestorów? Jakimi cechami powinny charakteryzować się przedsiębiorstwa, aby miały szansę na przetrwanie? Między innimi te pytania postawili sobie organizatorzy Cloud and AI Forum by IBM. Podczas konferencji będzie można posłuchać reprezentantów polskich przedsiebiorstw, innowatorów, ekspertów z branży – serdecznie zapraszamy po garść inspiracji – rejestracja obowiązkowa.

 

Partnerem publikacji jest Cloud and AI Forum by IBM.