Dobra wiadomość dla tych z Was, którzy planują zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Okazuje się, że kawa przed treningiem to całkiem niezły pomysł. Jak donoszą hiszpańscy naukowcy z Uniwersytetu w Granadzie, spożycie kofeiny 30 minut przed planowanym treningiem wysiłkowym przyspiesza spalanie tłuszczu. Swoje wyniki badań opublikowali na łamach „Journal of International Society of Sports Nutrition”. To dobra wiadomość w międzynarodowy dzień kawy (29.09).

Wesprzyj zrzutkę Nauka. To Lubię

Kawa a ćwiczenia – badanie naukowe

Sportowcy bardzo często sięgają po suplementy, w których składzie znajduje się kofeina. Naukowcy postanowili jednak sprawdzić czy związek ten rzeczywiście pomaga przyspieszyć spalanie tłuszczu podczas wysiłku fizycznego. Ściśle rzecz biorąc, beta-oksydację kwasów tłuszczowych. Czy zatem kawa przed treningiem to dobry pomysł? Przyjrzyjmy się eksperymentowi.

W badaniu hiszpańskich naukowców udział wzięło 15 mężczyzn, których średnia wieku wyniosła 32 lata. Pod lupę wzięto ich treningi, które mierzono w 7-dniowych odstępach czasowych. Każdy z uczestników eksperymentu musiał przyjąć 2 razy dziennie 3 mg kofeiny na 1 kg masy ciała. 3 mg to tyle, ile zawiera mocna kawa. Wspomnianą dawkę aplikowali o 08:00 i 17:00. Jadłospis, czas przyjmowania pokarmów i spożycie substancji stymulujących były kontrolowane przed każdym z treningów.

Kawa a trening

Kawa – działanie potwierdzone naukowo

Okazało się, że dzięki spożyciu kofeiny pół godziny przed ćwiczeniami, u uczestników zaobserwowano zwiększenie maksymalnego poziomu beta-oksydacji kwasów tłuszczowych. Pora dnia nie grała roli, ale to popołudniową porą rezultaty były bardziej wyraźne.

„Te wyniki sugerują, że połączenie mocnej dawki kofeiny z popołudniowymi ćwiczeniami aerobowymi o umiarkowanej intensywności może być optymalnym rozwiązaniem dla osób chcących przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej” – komentuje autor analizy Francisco José Amaro-Gahete.

 

Źródło: naukawpolsce.pap.pl